Ponzi, letadlo jak se tomu vyvarovat?

Publikováno:
Návod
Napsal: Martin

Dříve nebo později se ve světe investic potkáte s tématem „pyramida“, „letadlo“ nebo „Ponziho schéma“ je to něco nad čím byste měli být na pozoru proto jsem se rozhodl tomuto tématu věnovat jeden z článků.

Dříve než začnu jednotlivé témata představovat, tak dopředu nahlas říkám:

Touto cestou se nechcete vydávat a chcete se ji vyhnout obloukem.

Co je pyramidové schéma?

Jde o podvod, který stojí na exponenciálním růstu a pravidlu toho, že každý nově příchozí člověk svojí aktivitou generuje zisk těm předchozím. Často takzvané „letadlo“ funguje na principu toho, že musíte přivést několik lidí, oni si musí koupit balíček a „ze zisku“ dostanete provizi jak vy, tak ti nad vámi.

Často je pyramida doprovázena „prémiovými“ (čti nekvalitními) produkty, nablýskaným marketingem a hláškou ve stylu „zbohatněte přes noc“. Reálně zde vydělávají ti, kteří byli na začátku – ti co jsou na konci celého tohoto schématu prodělávají.

Proč toto není úspěšné a nejspíš nikdy nebude je fakt, že s každou další úrovní roste počet potřebných účastníků exponenciálně, takže již po 10 iteraci potřebuje toto schéma více lidí, než kolik jich žije na planetě Zemi.

Co je Ponziho schéma?

Jde o investiční podvod, kdy peníze svěřují peníze do fondu, který slibuje zhodnocení. Nicméně zde k žádným z investic nedochází a lidé, které jsou „in“ jsou vypláceny z peněz nově příchozích lidí. Peníze se často reinvestují.

Toto schéma obvykle „funguje“ do doby než lidi, kteří jsou „in“ nechtějí hromadně vyplatit nebo dokud stále do systému přitéká více peněz od nových lidí. Jakmile se přísun nových lidí zastaví, tak je konec jelikož není odkud vyplácet a dochází ke krachu.

Jak rozpoznat schémata a nenaletět?

Většinou tato podvodná schémata slibují rychlý a stabilní zisk. Co se týče informací tak je těžké se dostat k informacím a když už se k nim dostanete, tak informace jsou stále jako podle příručky. Často musíte do systému dostávat další uživatele, musíte něco prodávat nebo nějak více dělat marketing.

Vždy by mělo být vše maximálně transparentní pro investory. Mělo by jít dohledat informace, licence, data a historii jednotlivých lidí. Spolehlivé platformy před vámi nemají co skrývat. Rychlý výdělek pravděpodobně vůbec neexistuje => vše něco stojí (čas nebo peníze) => je potřeba si věci vždy nastudovat a s chladnou hlavou rozhodovat.